Alternatieven voor het bammetje kaas

Betrap jij jezelf tijdens de lunchpauze ook te vaak op het eten van een boterham met kaas of zo’n klef saucijzenbroodje uit de bedrijfskantine?

Dat kan beter! En sterker nog: veel afwisselender en gezonder. Ben jij al afgehaakt bij het woord “bedrijfskantine”, omdat je je lunch altijd achter je computer verorbert? Let dan extra goed op, want een goede lunch zit hem niet alleen in de ingrediënten, maar ook in de rust die je hiervoor neemt. Neem de tijd en neem even afstand van je werkplek.  Een goede lunch is immers van groot belang om de werkdag vitaal en succesvol door te komen. En nee, je hoeft echt niet iedere ochtend om half 7 in de keuken te staan ploeteren om het bammetje-kaas-patroon te doorbreken.

Hoe maak ik een lekkere lunch voor op het werk?
Zodra je na werk thuiskomt en je jezelf in de voorbereidingen van het avondeten stort, pak dan gelijk de ingrediënten voor de lunch van morgen mee. Gebruik een goed afsluitbaar bakje en voeg hier bijvoorbeeld de volgende ingrediënten aan toe:

  • een handje cherrytomaatjes, door de helft gesneden.
  • een kwart komkommer in plakjes of blokjes gesneden.
  • een bosuitje in ringetjes.
  • een half (klein) blikje uitgelekte kikkererwten.
  • een pakje gerookte kipreepjes.
  • handje ongezouten nootjes voor een extra bite.
  • half zakje sla of verse krop sla naar keuze.
  • dressing: doe wat peper, olie, balsamicoazijn en andere kruiden naar keuze bij elkaar. Maar let op! Roer de dressing nog niet door de salade, maar doe deze apart in een bakje. Zo voorkom je dat je salade slap en sompig wordt.

Variëren
Uiteraard kan je een soortgelijke salade ook makkelijk maken met een blikje tonijn of wat blokjes fetakaas. Heb je wat gegrilde- of wok groente van het avondmaal over? Ook deze smaken de volgende dag nog heerlijk in combinatie met een handje sla of koude pasta. Dus geef jezelf tijdens de lunch een boost en tover dat bammetje kaas om in een fris, groen en gevarieerd geniet-momentje.

Benieuwd hoe je na de lunch die bekende after lunch-dip kunt voorkomen? Bekijk de video met tips van fitness-coach Sandra van der Velden (B-fit).